Friday, February 17, 2017

IT, family and perception

"It's not easy being the only IT person in your family.."

Bila mana kau sorang je dalam family yang sambung bejalar dalam bidang IT lagi lagi bidang Computer Science. Tak kira lah sijil ke, diploma ke, apatah lagi degree. Persepsi diorang mesti fikir korang ni dah macam Elliot, hero dalam TV Series Mr. Robot.

Diorang akan anggap korang sangat expert dalam semua benda yang berkaitan dengan IT. Benda common yang pernah jadi kat aku, bila mana balik kampung or go to any vacation hotel yang ade berlambak list of wifi tapi semua ber-password. Dan ayat common diorang "lah kata belajar IT, takleh hack password ke?" and I was like "really? Aku belajar coding takat nak display *Hello World* kat CMD tu takde hal wei. Ini nak hack password, ape ingat aku geng anonymous? " tapi itu la kalau aku explain pun bukan diorang paham. Padahal course korang kadang tu bukan betul betul pure IT pun.

Don't get me wrong, its not that I'm being too cold and don't want to help them at all. Sometime, their questions are too outrages. Untuk pengalaman aku sendiri bermacam gaya soalan dari family (parents and siblings mostly). Kadang tu pernah my mom called me at my working hours just because nak tanya soalan "kenapa file umi tadi ade dalam pendrive, ni takde pulak.." dan aku syak file tu dah jadi hidden file. Nahhh satu hal pulak nak ajar suruh *show hidden file*

Most easy questions which related to basic thing on computer/laptop/smartphone are coming from my parents. Umi ayah akan selalu call aku day and night just because of that. I'm glad to help them but at some point datang jugak stress bila guide diorang thru phone.. Because we didn't see what they're trying to do or what kind of OS they're using (Window 7, 8, 10 or maybe vista?)

Tak lupa juga dengan soalan how to setup virtualbox, wifi connection, setup LAN port, reboot router, laptop hang, virus, backup deleted files, format laptop and the list goes on. Like I told you earlier they expect us to know everything that relate with IT. Dari sekecil kecil situasi sampai sebesar besar masalah.

In fact, for me personally I'm not that expert in IT, but I'm expert on googling 😂 So bila ada situasi situasi yang aku takleh tolong, aku google je terus apa ada hal. Buat esaimen dulu pun google je bahan rujukan aku (mostly haha)


Sebenarnya aku dah lama perasan benda ni, cuma lately kerap sangat jadi dan rasa macam "Ya Allahh, ampuni Nabila ya Allah" (baca gaya sinetron Mutiara Hati) Somehow, dalam serabut pun aku sebenarnya enjoy bila dapat selesai kan tiap masalah diorang. (yang mana mampu la haha). Korang yang budak budak belajar IT tu mesti ada yang experience kes kes cenggini. Semoga tabah melayani kerenah mereka mereka yg tercinta 😆 


P/s: lamanya tak blogging

No comments: