Tuesday, January 31, 2012

sleepless night

Assalamualaikum

another sleepless night i guess. 
  
hermm, otak tepu menghadap buku setebal alam itu.
otak lagi bercelaru bila bunyi pesanan ringkas masuk bertalu talu.
malam nea masuk 4 kali celcom hantar pesanan rindu.
cehhh, kalau kasi sms or call free oke jugak. bising memekak.
tak habes habes dengan iklan bergerak. =,='
  
sebenarnya, otak aku mmg tepu dan bercelaru sejak pagi tadi.
mane tak nya fikirkan exam yg hari hari kian dekat.
seakan aku tak bernafas. ahh, sem dua ini memang membunuh.
   
otak fokus pada buku chemy. hermm, hati aku gelisah.
dua tiga hari ini, hati aku rasa kontang. jiwa aku rasa kosong.
feeling like i'm lost. 
   
aku taktau ape yg aku resahkan.
aku taktau ape yg aku risaukan.
herm, dah macam org mati laki pun ado. *oke, bajet penah ade laki*
   
tin kosong - itu yang aku rase, bunyi nya bising tapi isi nya kosong.
tak tau lah betul ke tak perumpamaan yg aku buat. *aku bukan amek sastera pon* tapi, aku ras itu betul. aku nampak bising mcm nea. gelak sana, happy sini tapi jiwa aku kosong. seriously kosong. sometimes rase mcm useless pun ado.
  
hermm, sigh is all around. nak cerita pasal hati nea adik kakak. dia punya risau ke, resah ke, keliru ke empat page blog nea pun belum tentu sudah. iya dok ?
   
yang boleh aku simpulkan semua perasaan itu - 
aku terasa jauh dgn rahmat Tuhan.
aku terasa jauh dgn Pencipta aku.
aku terlalu mengejar keduniaan.
aku study hanya untuk exam. aku nak cari scholarship. 
tapi niat yg utk kerana Allah ? ouhh, hilang. terpesong.
  
hari hari aku cari balik yang hilang itu. berkat kah usaha aku selama ini kerana kejar kerana dunia ? ilmu Allah macam macam bukan setakat tauhid, feqah, usul fiqh and sama waktu dgn nya. chem, electric, math antara nya jugak.
  
hermm, dulu dekat nak exam. "Allaaah, banyak lagi tak study. itu, ini.." stress seriously stress. sbb aku study utk exam utk dunia.
    
erkkk, susah nak betulkan niat kengkdg tersasar jugak. ape yang kita boleh buat, as manusia yang takkan penah maksum just betulkan niat hari hari. tapi, niat puasa sunat pun aku selalu lupa ? haaaiih.
   
study - niat kerana dahaga kan ilmu Allah. indah kan ?
hermm, itu yg cuba aku lakukan. tapi, without success.
study - niat dengan ilmu tu nak bangunkan ummah. mulia kan ?
hermm, itu yg cuba aku tanam. tapi, aku tak sekuat itu.
   
hermm, itu baru niat. bukan nak laksana pon. dah susah. agak agak level mane lah muslim aku neh. jaaauuuuuh lagi nak jadi mukmin.
   
resah..
  
mula lah nak fikir, sumbangan aku untuk islam - absolutely nothing.
  
dah dah, mengeluh tak tentu pasal.
   
islam tak pernah mengajar terlambat. selagi ade masa, berubah. usaha. insya'Allah, Allah Maha segalanya. :)
   
berubah tak perlu drastik, ia perlu proses yang panjang. perlahan lahan. berubah perlu istiqamah.
   
istiqamah - susah. tapi tak mustahil kan ?
  
"tiada yang mustahil di dunia ini, jika kita beriman dan bertaqwa.."
  
duhai hati jangan gelisah.
jangan pernah mengalah.
kerana Allah sentiasa kamu.
insya'Allah.
   
jiwa tanpa ilmu = kontang
ilmu tanpa amal = sia sia
amal tanpa niat = ?
 
p/s : berikan aku cinta-Mu

No comments: